نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، فرصتی مغتنم برای معرفی کرمانشاه

شاید پذیرش این مسئله که گردشگری می‌تواند منجر به توسعه شود دور از ذهن باشد اما تاثیر رونق گردشگری بر رشد اقتصادی و تولید ثروت در جوامع محلی را نمی‌توان نادیده انگاشت و یا از کنار تبادلات فرهنگی، اجتماعی ناشی از ورود گردشگران به یک منطقه که موجب ایجاد نشاط اجتماعی و خلق ایده‌های نو در جامعه می‌شود، بی تفاوت عبور کرد.

مهدی بستار روزنامه نگار کرمانشاهی در یادداشتی نوشت: دولت‌ها متناسب با اقتضائات و شرایط روز با تکیه بر رونق گردشگری درصدد توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم هستند. 

برای همین است که می‌بینیم  استانداران کرمانشاه در ادوار اخیر تاکید ویژه‌ای بر توسعه گردشگری داشته‌اند و منوچهر حبیبی استاندار کنونی کرمانشاه نیز در آغازین روزهای شروع به کار خود در دیدار با مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به بررسی ظرفیت‌های موجود در این بخش و راهکارهای رونق گردشگری پرداخت. 

مسلما با توجه به ظرفیت‌های پیدا و پنهان گردشگری در استان کرمانشاه و لزوم تقویت زیرساخت‌های موجود، داشتن برنامه‌ای هدفمند و کارشناسی شده آنچنان که استاندار هم تاکید داشتند، الزامی است. اما آنچنان که محرز است بهره‌مندی از زیرساخت‌ها و داشتن برنامه بدون توجه به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و بازاریابی در میان جامعه هدف به تنهایی کفایت نمی‌کند. در واقع دستیابی به اهداف مدنظر و افزایش ضریب نفوذ در بازار گردشگری کشور ممکن نخواهد بود مگر آنکه در حوزه تبلیغات و بازاریابی گردشگری ورودی آگاهانه داشته باشیم. 

صرف هزینه در حوزه بازاریابی و تبلیغات به منظور کسب سهم بیشتری از بازار امری متداول در دنیای کسب و کار شناخته می‌شود و از آنجا که توسعه‌ گردشگری به رونق کسب و کارهای گوناگونی منجر می‌شود پس سرمایه‌گذاری در این بخش دوراندیشی دست اندرکاران و ذی نفعان را می‌رساند. 

در واقع و بر اساس محاسبه‌ای ساده اگر بپذیریم که با ورود گردشگران و افزایش میزان تردد آنها به استان گردش مالی بیشتری که عاملی برای افزایش میزان تولید، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است اتفاق می‌افتد، پس توقع صرف هزینه از سوی صاحبان کسب و کارهای متاثر از این فضای به وجود آمده و نیز دولت محلی با توجه به تکالیف قانونی.اش چندان بی ربط نیست.

پذیرش اصل فوق گام نخست اما محکمی خواهد بود برای تدوین برنامه‌ای یکپارچه و علمی در حوزه تبلیغات و بازاریابی گردشگری با هدف شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان کرمانشاه در بخش‌های گوناگون برای افزایش ضریب نفوذ در میان متقاضیان سفر و گردشگران داخلی  و خارجی تا با آورده (درصدی از آن) حاصل از این رفت و آمدها زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری استان در حوزه گردشگری هم بهبود و ارتقا یابد. 

تدوین و اجرای برنامه‌های بازاریابی واحد و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن دست بازیگران حوزه گردشگری را تا حد زیادی باز می‌گذارد تا با پشتوانه مالی کافی و تجربه بیشتر ناشی از هم اندیشی وارد میدان رقابت با استان‌های صاحب جایگاه در حوزه گردشگری بشوند. 

کار تدوین و طراحی این برنامه با توجه به شرح وظایف، بر عهده اداره‌کل میراث‌فرهنگی خواهد بود مجموعه استانداری با توجه ویژه شخص استاندار و میدان‌داری معاونت اقتصادی کار هماهنگی بین سایر دستگاه‌های ذی‌ربط را به انجام می‌رساند و بخش خصوصی با جلوداری اتاق بازرگانی برای تحقق اهداف فوق وارد میدان می‌شود. 

با فراهم شدن این شرایط است که می‌توان به موفقیت برنامه‌های توسعه گردشگری امیدوار بود و بر درستی اظهارات و ادعاهای مسئولان مبنی بر تلاش برای یافتن راه حلی به منظور رونق گردشگری اذعان نمود. 

در این چارچوب نمایشگاه‌ها فرصتی ایده‌آل برای تبادل تجربیات، برقراری ارتباط، معرفی ظرفیت‌ها، جذب مخاطب، نفوذ در بازار هدف و در یک کلام زمینه‌ای برای عرض اندام و خودنمایی شناخته می‌شود تا از این موقعیت به عنوان یکی از مهمترین فرصت‌های بازاریابی وتبلیغات نام برده شود. 

به همین دلیل عرضه‌کنندگان حرفه‌ای کالا و خدمات همچون خیل عظیم متقاضیان، بی صبرانه آغاز هر نمایشگاهی را به انتظار می‌نشینند تا با حضور در این رویداد مهم اهداف مد نظر خود را در بالاترین سطح مطلوب پیگیری و محقق کنند. 

هرساله در نیمه دوم بهمن و با نزدیک شدن به عید و آغاز سفرهای نوروزی شاهد برپایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در تهران هستیم. در این نمایشگاه که از آن به عنوان بزرگترین رویداد حوزه گردشگری کشور یاد می‌شود با حضور حداکثری فعالان و صاحبنظران، تمامی اتفاقات حوزه گردشگری کشور در سال گذشته به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود و با هم اندیشی و تبادل تجربیات چشم انداز سال آینده ترسیم و تدوین می‌شود. 

حضور پرقدرت بازیگران صنعت گردشگری استان کرمانشاه اعم از بخش دولتی و خصوصی در این نمایشگاه، تصویری مثبت و خوشایند از داشته‌های گردشگری کرمانشاه در ذهن تصمیم‌سازان، صاحبنظران و متقاضیان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای گردشگری در تمام کشور خلق می‌کند که می‌تواند در افزایش میزان تقاضای سفر به کرمانشاه موثر واقع شود.

با توجه به اهمیت موضوع و از آنجا که میراث‌فرهنگی کرمانشاه هر ساله در حد بضاعت اما ناچیز (از لحاظ کمی و ابعاد غرفه) در این رویداد نمایشگاهی حضور پیدا کرده و عرض اندام می‌کند، انتظار می‌رود امسال با حمایت همه جانبه مدیر ارشد استان ( که بر شکوفایی ظرفیت‌های حوزه گردشگری تاکید دارند) و مساعدت بخش خصوصی (صاحبان کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری) که قطعا مزایای بی‌شماری نسیب خواهد برد، شاهد تدارک غرفه‌ای قابل توجه‌تر نسبت با ادوار گذشته از لحاظ  کمی و کیفی باشیم تا نمونه کوچک شده‌ تاریخ و فرهنگ کرمانشاه در نمایشگاه امسال همچون نمونه واقعی خوش بدرخشد که ادعاهای بزرگ در قالب کوچک باور پذیر نیست.
 
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403102901614
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha